Wat is leadgeneratie?

Een term die continu voorkomt in online marketing én een term die voor u ontzettend belangrijk kan zijn, maar wat houdt online leadgeneratie nu precies in?

Heel simpel: leads zijn mogelijke klanten en generatie is het samenstellen (oftewel genereren) van datalijsten waardoor deze klanten gecontacteerd kunnen worden. Dit kan op allerlei manieren en werkwijzen. Hierna volgt een voorbeeld dat dit principe simpel uitlegt.

Laat ons zeggen dat u een verkoper van zwembaden bent. U haalt op allerlei verschillende manieren nieuwe, geïnteresseerde klanten binnen (grote affiche bij uw pand, mond-tot-mondreclame,…). Via deze mogelijkheden kunt u zeker en vast regelmatig nieuwe klanten binnenbrengen bij uw bedrijf. Maar wat een online marketingbedrijf via leadgeneratie kan doen is nog iets anders. Ze gaan via het internet op zoek naar geïnteresseerden. Dit kan via sociale mediacampagnes, reclame op andere websites, of via Google zoekresultaten naar uw eigen website boosten. Kortom: klanten lokken en hen vragen contactgegevens achter te laten. Deze gegevens (naam, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer,…) worden dan overzichtelijk opgeslagen en doorgegeven aan u, de bedrijfsleider. U kunt op uw beurt deze klanten persoonlijk benaderen.

Meestal wordt leadgeneratie niet exclusief gedaan. Dit houdt in dat één lead (oftewel mogelijke klant) wordt doorgegeven aan meerdere zaakvoerders, meestal 3 à 4. Komt goed uit voor de online marketeer, maar hierdoor ontstaat toch nog vaak een onnodige prijsconcurrentiestrijd. Als gevolg kan deze leadgeneratie toch niet als de beste uitkomst worden gezien.

Bij sommige online marketingzaken, zoals SharkMedia, wordt er dus met exclusieve leads gewerkt. Zo is er geen sprake van de hierboven besproken ‘leeuwenkooi’ en kan de zaakvoerder rustig de leads contacteren om hen een vrijblijvende offerte aan te kunnen bieden.

Een specifieke vorm van leadgeneratie zijn gekwalificeerde leads. Hierbij gaat de online marketingservice nog een stapje verder. Niet alleen worden de gegevens van potentiële klanten verzameld, ze worden ook nog eens gecontacteerd met een aantal vragen over hun interesse. Door eliminatie van klanten die toch niet geïnteresseerd zijn spreekt van gekwalificeerde leads. Dit scheelt heel wat werk voor de verkopers zelf. Mogelijks kan er zelfs een stapje verder worden gegaan en worden er effectieve afspraken gepland en in de agenda van de verkopers geplaatst.

 

Hopelijk brengt deze post u op de hoogte van wat leadgeneratie is en welk nut het heeft. Interesse in wat leadgeneratie kan betekenen voor uw bedrijf? Twijfel niet om ons een berichtje te sturen!

Welke elementen heeft jouw website nodig?

Een goede, betrouwbare website is een absolute must voor zo goed als elk bedrijf wat klanten aan zich wil doen binden. Het is belangrijk dat mogelijke klanten snel en makkelijk kunnen zien wie u bent en wat u voor hen zou kunnen betekenen.

Daarom is een overzichtelijke startpagina een enorm belangrijk kenmerk. Klanten moeten meteen zien wie u bent en wat uw kernactiviteit is. Mogelijks is er al een onderscheid in de onderdelen van uw website zichtbaar, zodat ze makkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Makkelijk en overzichtelijk surfen op een website is van hoogst belang als u klanten op uw site wilt houden.

Een tweede noodzakelijk element is een contactmogelijkheid. Liefst wordt er al op de homepagina een knop hiervoor voorzien. Zo kunnen klanten rechtstreeks bij u terecht met mogelijke vragen of tonen dat ze interesse hebben. Ook is het een mogelijkheid om klanten zich te laten abonneren op een nieuwsbrief. Niet alleen kunt u ze dan periodiek op de hoogte stellen van de nieuwste acties en activiteiten van uw bedrijf, ook is dit een perfecte manier om een klantenbestand te creëren van mensen die al interesse hebben geuit. Wilt u de algemene vragen tot een minimum beperken? Hou de vragen dan goed in de gaten zodat er een duidelijke pagina met ‘Veelgestelde Vragen’ kan worden gecreëerd.

Een onderschat kenmerk van een goede site is een ‘wie zijn we’-onderdeel op uw website. Nieuwsgierige klanten kunnen op deze manier niet alleen meer info krijgen over wat u precies doet, maar ook wie u bent en waarom u uw zaak uitbaat en hebt opgericht. Dit kleine detail kan leiden tot een persoonlijkere ervaring, wat op zijn beurt meer interesse als gevolg kan hebben.

Een laatste, hyperrelevant element is dat uw website simpel en duidelijk moet zijn. Het is niet nodig ‘over the top’-animaties te voorzien of allerlei irrelevante video’s. Dit zal enkel leiden tot meer onduidelijkheid en langere wachttijd, wat de klantenervaring niet ten goede komt. Let ook zeker op dat uw website mobielvriendelijk, zodat deze niet alleen geschikt is voor PC-gebruikers maar ook voor GSM’s en tablets. Mobiel surfen is momenteel verantwoordelijk voor ongeveer de helft van al het internetgebruik en is dus een groep die u absoluut niet mag vergeten.

Bij SharkMedia specialiseren we in leadgeneratie, maar zijn we ook sterk in websites bouwen die voldoen aan al uw eisen én aan de elementen die uit onze ervaring belangrijk blijken. Heeft u hier vragen over of bent u nieuwsgierig naar wat SharkMedia voor u kan doen? Twijfel dan niet om ons een berichtje te sturen.

4 voordelen van goede leadgeneratie

Leadgeneratie is altijd al een belangrijk concept geweest, en in deze, door het internet gedreven, wereld gaat de relevantie enkel blijven stijgen. Hierbij dan ook de vier grootste voordelen die een kwaliteitsvolle leadgeneratie als gevolg kan hebben.

1. Nieuwe toestroom van klanten

Het klinkt misschien heel simpel, maar dat is het ook. Door goede leadmarketing zal er een klantengroep worden aangesproken die anders mogelijk nooit in contact zou zijn gekomen met u of uw bedrijf. Afhankelijk van uw locatie en doelgroep weten online marketeers waar ze hun focus moeten leggen. Het zou dan ook zonde zijn niet minstens te testen hoe leadgeneratie uw bedrijf kan boosten.

.

2. Korter op de bal spelen

Door leadgeneratie hoeft u niet te wachten tot klanten u persoonlijk contacteren. Ze hebben online al een signaal gegeven dat ze geïnteresseerd zijn in de zaken die u zou kunnen voorzien. Daarna kunt u deze klanten contacteren en hun herinneren aan het feit dat ze eerder al hebben aangegeven interesse te hebben gehad. Vergelijk dit met een zaakvoerder die moet wachten tot klanten effectief binnenwandelen en het voordeel spreekt voor zichzelf.

 

3. Tijdswinst voor u

Als u leadgeneratie kunt uitbesteden en dit wordt op een correcte manier gedaan heeft u zelf meer tijd voor zaken waar u prioriteit aan geeft. Ieder laten uitblinken in zijn eigen expertise noemen we dat bij SharkMedia. Wij nemen zorgen bij u weg, waardoor u beter kunt focussen op wat u belangrijkst vindt, en waar uw ervaring het best tot zijn recht komt.

 

4. Het belangrijkste: uw portemonnee

Al deze factoren samengenomen kan het maar leiden tot één conclusie: een investering in kwaliteitsvolle leadgeneratie is een investering in de toekomst én de werking van uw bedrijf. Zo zal u dan ook redelijk snel merken dat uw klantenbestand exponentieel uitbreidt, en dit terwijl u zelf minder tijd hoeft te besteden aan nieuwe klanten vinden. Win-win? Uw portemonnee zal u dankbaar zijn!