Leadgeneratie in vochtbestrijding
Eén van de sectoren waar goede leadgeneratie een wereld van verschil kan maken is de vochtbestrijding. Door actief te zijn in deze sector als online marketingbureau en door uitvoerig contact met verschillende spelers op deze markt hebben wij dan ook een aantal interessante inzichten. We lijsten ze graag voor u op in dit artikel.
1. Wanneer is leadgeneratie het efficiëntst?
Ten eerste is het van belang dat u goed geïnformeerd bent over de verschillende periodes in de vochtbestrijding. Om een essentieel aspect hiervan te begrijpen splitsen we het jaar in twee delen: winter en zomer. In de zomer wordt meestal het echte werk verricht: muurinjecties, afdichtingen, het plaatsen of repareren van ventilatiesystemen, … . In de winter daarentegen wordt het overgrote deel van de verkoop gedaan. In deze periode zijn mogelijke klanten dus het meest op de hoogte over hun vochtproblemen, iets waar u op kunt inspelen.
2. Starten met leadgeneratie in vochtbestrijding: hoe niet?
Het kan verleidelijk zijn u aan te sluiten bij één van de grote leadgeneratoren. Deze bedrijven verzamelen leads en verkopen deze dan door aan verschillende partijen, waarna deze de strijd met elkaar aangaan. Het voordeel hiervan is dat de instapkost klein is en dat u zelf geen verstand hoeft te hebben van hoe de leadgeneratie in zijn werk gaat, maar er zijn toch verschillende dingen mis met dit systeem: het is niet duurzaam en vooral niet efficiënt.
3. Conversie cijfers van leads uit leadgeneratoren
Uit onze ervaring in de vochtbestrijding blijkt dat zo’n 10% van de leads die een leadgenerator verkoopt ook daadwerkelijk klant wordt bij uw bedrijf. Daarbovenop zijn dit cijfers van aannemers met ervaren verkopers, dus dit is absoluut geen goede conversieratio. Er zou minstens gestreefd moeten worden naar een verkoop bij 25 à 30% van de leads waar contact mee wordt opgenomen.
Hoeveel kost een lead uit een dergelijke generatorplatform dan? U kunt rekenen op een kost van 25 à 30 euro per ontvangen lead. Hierna is het dus aan u om deze om te zetten tot echte klanten, maar dit is niet vanzelfsprekend.
4. Andere manieren om mogelijke klanten te vinden
Naast het aankopen van leads heeft u zelf twee grote mogelijkheden om nieuwe klanten aan te trekken: zelf reclame maken en mond-tot-mondreclame. Dit laatste is het meest effectieve en kwalitatieve maar dit heb je niet steeds onder controle. Ervoor zorgen dat tevreden klanten u aanraden en hun kennissen op de hoogte brengen over vochtproblemen en -oplossingen is dus cruciaal.
Zelf een campagne voor leadgeneratie opzetten, bijvoorbeeld via Google Ads of Facebook advertenties, is een aanrader. Vochtbedrijven waar wij mee samenwerken halen hier honderden leads per maand uit. De kost hiervoor is iets meer dan 10 euro per stuk. Alvast een hele vooruitgang op het aankopen van dure leads!
5. Hoe pak ik leadgeneratie in vochtbestrijding nu het beste aan?
Het is van belang dat u aan duurzame leadgeneratie doet. Dit wil zeggen dat u zelf of in samenwerking met een growth marketingbureau een strategie opbouwt die u volledig in de hand heeft en die u op lange termijn consistent klanten kan opleveren. Over duurzame leadgeneratie schreven we al een ander artikel.
U zorgt ervoor dat u weet waar uw klanten naar op zoek zijn. Zoeken ze expliciet naar ‘vochtproblemen oplossen’ of ‘vochtproblemen’ of is het juist aangeraden om in te spelen op specifieke zoektermen als ‘vochtige plekken in kelder’? En hoe sterk is de concurrentie op elk van deze zoektermen? Dit zijn allemaal inzichten die een marketingbureau als SharkMedia u kan aanleveren zodat er samen aan kwalitatieve, duurzame leadgeneratie kan worden gedaan.
Lees meer over de voordelen van leadgeneratie of neem contact met ons op voor meer informatie over hoe SharkMedia uw bedrijf kan verder helpen in de vochtbestrijding.