Wat is inbound marketing? Een duurzame marketingstrategie voor jouw bedrijf!
Wat is inbound marketing? Het klinkt misschien wat complex, maar dat valt in de praktijk reuze mee! Inbound marketing is het aanbieden van waardevolle en doelgerichte content aan je potentiële klanten. Content = king. De content die je maakt lost een probleem op. Inbound marketing is super krachtig, en wordt vandaag de dag ontzettend onderschat. In dit artikel zullen wij je vertellen waarom inbound marketing zo krachtig is, en hoe je het kunt inzetten voor jouw business!
Wat is inbound marketing in het specifiek?
Inbound marketing is zoals we net al aangaven het creëren van waardevolle en doelgerichte content. Je maakt je content zo specifiek mogelijk. In tegenstelling tot outbound marketing waar je een hele grote doelgroep target, target je bij inbound marketing dus ontzettend specifiek en richt je je op mensen waarvan je weet dat ze geïnteresseerd zijn in je producten, diensten of informatie. Je wilt jezelf neerzetten als expert in je vakgebied.
Hoe zet ik inbound marketing effectief in?
Allemaal leuk en aardig, maar hoe zet je inbound marketing nu effectief in? Welke content moet je aanbieden en waar zitten je bezoekers op te wachten? Je kunt bijvoorbeeld denken aan:
- Het schrijven van blogartikelen
- Het aanbieden van een e-book
- Het maken van foto’s
- Het maken van video’s
- Het maken van een online-training
- Het maken van een podcast
- Het geven van een webinar
- Het maken van case-studies
Als je bijvoorbeeld een dierenwinkel hebt. Schrijf dan artikelen over dieren, dierenvoeding, hondenrassen en al het andere dat te maken heeft met dieren en dierwinkels. Belangrijk is wel dat je relevante en waardevolle content maakt. Het moet een probleem oplossen, of de lezer amuseren. Daarnaast moet de content uiteraard relevant zijn voor je bezoeker anders haken ze alsnog af.
De belangrijke voordelen van inbound marketing
Als je veel waardevolle, doelgerichte en relevante content op je website hebt staan, brengt dit ontzettend veel voordelen met zich mee. Allereerst zul je (als je het een beetje goed aanpakt) organisch hoog scoren in Google. Dit zorgt ervoor dat er maandelijks veel gratis bezoekers naar je website zullen komen.
Ook bouw je een relatie op met je bezoekers. Niet iedereen zal de content die je maakt op consistente basis blijven volgen, maar er is altijd een groep die dat op ten duur wel zal gaan doen. Die na elk nieuw artikel dat ze lezen op je website niet kunnen wachten tot er een volgend artikel verschijnt.
Het draait om de klant!
Het draait om de klant! Dit is een zin die je altijd in je achterhoofd moet houden als je aan de slag gaat met inbound marketing. Klant is koning. Schrijf je content niet voor de zoekmachines, maar schrijf voor je klant. Bied echt toegevoegde waarde. Alleen dan zal het gaan werken.
Waarom werkt inbound marketing zo goed?
Vroeger kon je nog inzetten op de massa. Toen kon je een TV-commercial keer op keer herhalen. Dat was een goede marketingstrategie. Vandaag de dag werkt dit simpelweg niet meer zo goed. Traditionele marketing is ouderwets en heeft plaats gemaakt voor doelgerichte marketing.
Consumenten zijn kritischer geworden en speuren het hele internet af op zoek naar de beste deals en informatie. Ze willen zakendoen met experts. Als bedrijf moet jij dus aan de slag gaan met een strategie die aansluit bij deze nieuwe realiteit.
Vandaag nog starten met inbound marketing
Inbound marketing is dus een ontzettend belangrijke marketing strategie, en zal de aankomende jaren alleen nog maar belangrijker worden. Voor jou als bedrijf is het dus raadzaam om eens te kijken naar deze strategie, en te komen met een goed plan. Hoe ga je het aanpakken? Waar heeft jouw doelgroep behoefte aan?