Een term die continu voorkomt in online marketing én een term die voor u ontzettend belangrijk kan zijn, maar wat is leadgeneratie nu precies ?
Heel simpel: leads zijn mogelijke klanten en generatie is het samenstellen (oftewel genereren) van datalijsten waardoor deze klanten gecontacteerd kunnen worden. Dit kan op allerlei manieren en werkwijzen. Hierna volgt een voorbeeld dat dit principe simpel uitlegt.
Een voorbeeld van wat is leadgeneratie
Laat ons zeggen dat u een verkoper van zwembaden bent. U haalt op allerlei verschillende manieren nieuwe, geïnteresseerde klanten binnen (grote affiche bij uw pand, mond-tot-mondreclame,…). Via deze mogelijkheden kunt u zeker en vast regelmatig nieuwe klanten binnenbrengen bij uw bedrijf. Maar wat een online marketingbedrijf via leadgeneratie kan doen is nog iets anders. Ze gaan via het internet op zoek naar geïnteresseerden. Dit kan via sociale mediacampagnes, reclame op andere websites, of via Google zoekresultaten naar uw eigen website boosten. Kortom: klanten lokken en hen vragen contactgegevens achter te laten. Deze gegevens (naam, woonplaats, e-mailadres, telefoonnummer,…) worden dan overzichtelijk opgeslagen en doorgegeven aan u, de bedrijfsleider. U kunt op uw beurt deze klanten persoonlijk benaderen.
Zijn leads exclusief?
Meestal wordt leadgeneratie niet exclusief gedaan. Dit houdt in dat één lead (oftewel mogelijke klant) wordt doorgegeven aan meerdere zaakvoerders, meestal 3 à 4. Komt goed uit voor de online marketeer, maar hierdoor ontstaat toch nog vaak een onnodige prijsconcurrentiestrijd. Als gevolg kan deze leadgeneratie toch niet als de beste uitkomst worden gezien.
Bij sommige online marketingzaken, zoals SharkMedia, wordt er dus met exclusieve leads gewerkt. Zo is er geen sprake van de hierboven besproken ‘leeuwenkooi’ en kan de zaakvoerder rustig de leads contacteren om hen een vrijblijvende offerte aan te kunnen bieden.
Gekwalificeerde leads
Een specifieke vorm van leadgeneratie zijn gekwalificeerde leads. Hierbij gaat de online marketingservice nog een stapje verder. Niet alleen worden de gegevens van potentiële klanten verzameld, ze worden ook nog eens gecontacteerd met een aantal vragen over hun interesse. Door eliminatie van klanten die toch niet geïnteresseerd zijn spreekt van gekwalificeerde leads. Dit scheelt heel wat werk voor de verkopers zelf. Mogelijks kan er zelfs een stapje verder worden gegaan en worden er effectieve afspraken gepland en in de agenda van de verkopers geplaatst.
Hopelijk brengt deze post u een antwoord op de vraag “Wat is leadgeneratie?” en welk nut het heeft. Ben je benieuwd wat de voordelen zijn van leadgeneratie? Lees dan zeker ook het artikel: 4 voordelen van goede leadgeneratie.
Interesse in wat leadgeneratie kan betekenen voor uw bedrijf? Twijfel niet om ons een berichtje te sturen!