Wat is outbound marketing? Is je boodschap pushen vandaag de dag nog wel een goed idee?
De term outbound marketing roept bij veel mensen nog wel eens vraagtekens op. De meeste van hen weten wel wat het tegenovergestelde (inbound marketing) is, maar weten gek genoeg niet wat outbound marketing is. Het is belangrijk dat je de verschillen tussen deze twee weet, zodat je voor jezelf kunt bepalen welke marketingstrategie voor jouw bedrijf relevant is.
Wat is outbound marketing in het specifiek?
Outbound marketing is kort gezegd: het pushen van een een boodschap aan een brede doelgroep. Denk aan: TV-commercials, de radio e-mail maar ook via telemarketing. Het wordt ook wel traditionele marketing genoemd.
Outbound marketing en inbound marketing. Wat zijn de verschillen?
Naast outbound marketing heb je dus ook inbound marketing. Inbound marketing is het tegenovergestelde van outbound marketing. Bij deze marketingstrategie maak je veel relevante en waardevolle content. Je doel is om zoveel mogelijk waardevolle leads te verzamelen. Dit kun je op verschillende manieren doen:
- Het schrijven van blogartikelen
- Het aanbieden van een e-book
- Het maken van foto’s
- Het maken van video’s
- Het maken van een online-training
- Het maken van een podcast
- Het geven van een webinar
- Het maken van case-studies
- Etc.
Bij outbound marketing zet je in op de massa. Je zet in op een brede doelgroep. Het is de traditionele manier van marketing. Dit wordt vaak gedaan via TV, de radio of over de telefoon. Je zoekt de consument op en zij jou niet. Je wilt leads genereren door het actief benaderen van je doelgroep.
Het verschil tussen deze twee vormen van marketing is dus de manier waarop je de klant wilt gaan bereiken. Doe je dit door middel van waardevolle en inspirerende content waarmee je de klant naar jouw producten leidt? Of zet je in op de massa?
Wat moet ik inzetten, inbound marketing of outbound marketing?
Wellicht denk je nu: “welke vorm van marketing moet ik inzetten?” Het is uiteraard lastig om daar een antwoord op te geven. Welke vorm je het beste kunt inzetten hangt namelijk van een aantal factoren af. Elk bedrijf is anders en vraagt om een andere aanpak. Om het simpel te houden delen we het even op in twee situaties:
1. Korte acties, aanbiedingen en deals
Bij het aanbieden van korte acties, aanbiedingen en deals kun je het beste kiezen voor outbound marketing. Deze acties zijn vaak van korte duur. Een hele contentstrategie hiervoor bedenken is dus wat omslachtig en zal niet gaan werken. Het duurt vaak wel even voordat content geïndexeerd wordt door Google en gezien wordt door klanten. Outbound marketing is in deze situatie dus handiger dan inbound marketing.
2. Je vaste producten en/of diensten
Wil je je vaste producten en diensten promoten? Dan is inbound marketing veel effectiever. Deze producten bied je aan voor een langere tijd. Deze producten en diensten kun je dus promoten door middel van waardevolle content. Schrijf blogs over je producten of diensten en refereer naar deze producten in je blog artikel. Zorg dat de content hoog scoort in Google. Je werkt nu aan een lange termijnplan en bouwt autoriteit op.
Maak een plan en ga aan de slag!
Je weet nu wat outbound marketing is en wat de verschillen zijn met inbound marketing. Welke vorm ga jij gebruiken? Ben je bezig met korte acties en aanbiedingen en ga je voor outbound marketing? Of zet je in op een lange termijnplan en ga je aan de slag met het creëren van waardevolle content?