De wereld van Search Engine Optimization is voortdurend in beweging. Elk jaar worden er nieuwe toepassingen gelanceerd en elk jaar zijn er nieuw op te volgen trends waar je best rekening mee houdt indien je optimaal wil presteren in Google. Met MUM en Google LaMDA komen er in 2022 enkele nieuwe termen onze richting uit, maar we gaan ook een challenge tegemoet.
Originele contentcreatie: een opgave
Vandaag wordt er over zowat élk topic of subtopic véél geschreven. Om goed te ranken in Google doen we met z’n allen zo veel mogelijk aan contentcreatie. Hoe meer kennis je deelt op je website, hoe sneller mensen hun weg naar jouw website vinden voor het antwoord op hun vraag of zoekopdracht.
Maar doordat iedereen massaal veel content creëert, en dat vaak over dezelfde onderwerpen, zijn de keuzemogelijkheden voor gebruikers gigantisch veel groter. Daardoor verliest jouw website misschien aan impact. Om die reden is het dus erg belangrijk dat je originele content schrijft, die uniek is aan jouw business. Want ook daar screent Google op: schrijf jij unieke content, die onderscheidend is van de rest? Dan zal je website allicht beter presteren bij zoekresultaten of maak je kans om als ‘featured snippet’* opgenomen te worden.
*Featured snippets zijn korte fragmenten die bovenaan SERP’s verschijnen.
MUM of Multitask United Model
Om zijn gebruikers beter te kunnen begrijpen, introduceerde Google in 2019 het BERT-model. Dat model stelt Google in staat om de juiste klemtonen op woorden te leggen, waardoor resultaten bij zoekopdrachten ook effectiever zijn. Google MUM neemt daar nu verdere stappen in. Het nieuwe model is slimmer en screent niet alleen webteksten in maar liefst 75 talen, het analyseert ook video en foto’s.
Simpel uitgelegd is MUM een AI-model dat de context, de intentie en de gevoelens van de gebruiker kan begrijpen. Uit die analyse biedt het relevante en unieke antwoorden op de zoekopdracht van die gebruiker. Dankzij het MUM wordt het opzoekwerk vergemakkelijkt en worden de juiste antwoorden van de eerste keer aangereikt.
LaMDA, praat met Google
Naast een meer uitgebreide screening van geschreven en visuele webcontent, wil Google zich ook focussen op gesproken conversaties. Nee, Google is (nog) niet van plan om sprekende robots in te schakelen, wel wil het met gebruikers in dialoog kunnen gaan.
Converseren zeg je?
De conversaties die mensen voeren zijn in de meeste gevallen niet afgebakend. Persoon X haalt onderwerp A aan, maar naarmate een gesprek vordert, kan ook de insteek van die conversatie veranderen, vernauwen of verbreden. Bijvoorbeeld: een gesprek over een bepaalde film kan uitmonden in een conversatie over het land waarin de film is opgenomen en van daaruit kan er weer verder worden gepraat over must-visit musea. En het is op het uitwijken van die conversatie dat Google LaMDA, dat staat voor “Language Model for Dialogue Applications”, wil inspelen.
In principe zou je het nieuwe model kunnen vergelijken met chatbots. Maar waar chatbots een vooraf gedefinieerd pad volgen, kan LaMDA op een vrij stromende manier in gesprek gaan over een eindeloos aantal onderwerpen. Dat leidt dan weer tot een meer natuurlijke manier van interactie tussen mens en technologie.
Mobiel belangrijker dan desktop?
We tokkelen massaal met z’n allen op onze smartphones. Maar gebruiken we onze smartphones nu eigenlijk meer dan dat we op desktop surfen? Uit onderzoek blijkt dat we sinds 2020 wereldwijd meer via onze smartphone surfen dan dat we dat vanop onze desktop doen: ruim 54,37% gebruikt tegenwoordig een smartphone. Bekijken we dat op Belgisch niveau, dan zien we dat desktop met 60,14% nog steeds ons favoriete device is.
Maar in het algemeen wint de smartphone enorm aan populariteit. Om die reden is het dus van extreem belang om van je mobiele website werk te maken en ervoor te zorgen dat die mobiele versie er niet enkel goed uitziet, maar ook functioneel tip-top in orde staat. Is je website niet compatibel voor smartphone, dan mag je ervan uitgaan dat je heel wat potentiële klanten misloopt.
Benieuwd naar welke verschuivingen er zich nog voordoen op vlak van SEO? SharkMedia helpt je graag verder en geeft advies waar nodig.