Het toepassen van de juiste benaderingen op een website- of social strategie is niet makkelijk. Om je te helpen achterhalen welke strategie het beste past om jouw (online) doelstellingen te bereiken, wordt er aan A/B-testing gedaan. Maar wat houdt dat juist in?
Met A/B-testing wordt je doelpubliek in twee (of meerdere) groepen opgedeeld. Elk van die groepen krijgt een andere versie van je website, landingspagina of social campagne te zien. Dat zorgt niet alleen voor een verschillende user experience, maar ook voor een aangepast consumentengedrag. Door beide groepen op te volgen en de effectiviteit van de verschillende benaderingen te analyseren, stel je uiteindelijk de best presterende versie vast.
Waarom jij aan A/B-testing moet doen
Een goed presterende strategie zorgt voor een verhoogd engagement, meer sales en ook een betere loyaliteit van je klant. A/B-testing kan dus best cruciaal zijn voor je business. Maar waarom zou je het moeten toepassen?
Vergelijk A/B-testing met het op de markt brengen van een gloednieuw product. Alvorens je lanceert wil je toch ook alles getest hebben zodat je het ultieme eindproduct op de markt kan brengen? Ook voor je digitale platformen, die een uithangbord zijn voor jouw business, geldt dezelfde regel.
Je A/B-testing optimaliseren doe je zo!
Met je testen spoor je mensen aan om bepaalde gewoontes aan te nemen. Omgekeerd zou het voor jou een gewoonte moeten worden om standaard met A/B-testen te werken. Om die gewoonte te kweken, geven we je enkele tips mee zodat jij je business op een effectieve manier kan uitbouwen.
Stel geen moeilijke, maar kwalitatieve vragen
Simpele vragen kunnen leiden tot erg kwalitatieve antwoorden. Door de bezoekers van je website bijvoorbeeld te vragen naar welke moeilijkheden ze ondervinden, kan je al snel enkele belangrijke pijnpunten aan het licht brengen. Pijnpunten waarvoor jouw product of dienst misschien een oplossing biedt. En laat dat nu net jouw Unique Selling Point zijn waarmee je op je website of socials graag wil uitpakken.
Niets is vanzelfsprekend
Eens je met A/B-testing aan de slag gaat, houd je best in het achterhoofd dat niets vanzelfsprekend is. Wat voor jou logisch is, is niet per sé vanzelfsprekend voor je consument. Je kan dus maar beter open-minded zijn. De resultaten van een benadering die volgens jou minder werkt, kunnen wel eens verrassend zijn!
Baseer je op de juiste statistieken
A/B-testen bieden enkel en alleen een gunstig resultaat als je ook alle parameters juist instelt en opvolgt. Ga voor een voldoende ruim doelpubliek, want alleen op die manier krijg je accurate meningen en resultaten te zien.
Een mooie website bouwen is één ding, een website bouwen die ook optimaal werkt voor je klanten, is iets anders. Om de beste resultaten te halen, ga je aan de slag met A/B-testing. Zo ontrafel jij de beste manier om je klanten snel en efficiënt aan te zetten tot een aankoop.