Voor elke gespendeerde euro genereren adverteerders er gemiddeld twee. Maar hoe haal je meer uit de tool? En wat als je een beperkt budget hebt? Shark licht toe.
Kleine ondernemingen hebben vaak minder budget om te investeren in promotie en dat simpelweg omdat de financiële prioriteiten ergens anders liggen. Het aannemen van een extra werkkracht, investeren in stock of het huren van een pand… Er blijft in veel gevallen maar weinig promotiebudget over. Maar waar velen denken dat je over grote budgetten moet beschikken om met je Google Advertenties te presteren, kan je eigenlijk ook met kleine investeringen veel bereiken. Een voorwaarde: stel je Google Ads op de juiste manier in.
Heb je een klein budget, maar grote conversiedromen? We geven je alles in handen om je dromen ook waar te maken.
Stel duidelijke doelen
Om specifieke resultaten te kunnen halen, moet je ook specifieke conversiedoelen stellen. En bij het stellen van die doelen kan het geen kwaad om groot te denken. Eens je zicht hebt op wat je algemene ondernemingsdoelen zijn, wie tot je doelgroep behoort en wat je met je advertenties wil bereiken, kan je je tactiek bepalen.
Bouw aan een duidelijke structuur
Wil je consistent positieve resultaten halen, dan is het belangrijk dat alles van bij het begin correct is ingesteld. Cureer campagnes en keywords, spit doelgroepen uit en onderzoek de locatie waarop je target. Pas als je alles hebt onderzocht, kan je de gewenste resultaten halen.
Streef een hoge kwaliteitsscore na
Het klinkt cliché, maar als je goed wil scoren met een klein advertentiebudget, dan moet je ervoor zorgen dat je advertenties tot in de puntjes in orde zijn. Kwaliteit is key. En dat mag je erg letterlijk nemen. Google beoordeelt namelijk het bodbedrag, de zoekwoorden en de landingspagina’s van elke advertentie, en geeft telkens een score van 1 tot 10. Hoe hoger het cijfer, hoe beter je scoort, en hoe groter de kans op conversie. Het is dus uiterst belangrijk dat je advertenties goed in elkaar zitten én dat ze ook exact de boodschap overbrengen die jij wil.
Zorg ervoor dat je landingspagina’s in orde zijn
Het doel van je advertenties is niet enkel om zoveel mogelijk mensen naar je website te trekken. Je wil die websitebezoekers natuurlijk ook aanzetten tot het aankopen van je product of dienst. Daarom is het erg belangrijk om je landingspagina’s volledig op orde te hebben.
Zorg ervoor dat de juiste informatie wordt meegegeven, en dat op een duidelijke manier. Ga voor gerichte content, zowel geschreven als visuele, en doe er alles aan om je potentiële klant tot conversie te laten overgaan. En misschien nog het belangrijkste van al: zorg ervoor dat wat je in je advertenties vertelt, ook terug te vinden is op je landingspagina.
Trek je bezoekers aan met een advertentie waar je -50% aan je klanten belooft, dan is het aangenomen dat de informatie hierover ook duidelijk naar voor wordt gebracht. Doe je dat niet, dan raak je allicht al snel de helft van je potentiële nieuwe klanten kwijt. En dat vreet ook aan je Google Ads kwaliteitsscore.
Maak gebruik van Ad Extensions
De meeste Pay Per Click accounts focussen op de headlines, paths en omschrijvingen van de hoofdadvertentie. Ad extensions brengen toevoegingen aan de klantenervaring en kunnen je verkoop een enorme boost geven. Ze helpen je verhaal beter te vertellen door klanten bijkomende en bruikbare informatie te geven.
Er zijn verschillende soorten extensies die je aan je advertentie kan koppelen. De meest gebruikte zijn:
- Sitelinks Extensies: zijn links naar unieke landingspagina’s gebonden aan content die mogelijks waardevol is voor potentiële klanten.
- Structured Snippets: geven bijkomende informatie over de aangeboden functies en zijn gebaseerd op specifieke categorieën.
- Call Extensions: zorgen ervoor dat je telefoonnummer wordt weergegeven in de advertentie.
- Location Extensions: linken het bedrijfsnummer en de -locatie aan de advertentie. Hierdoor weten klanten hun weg sneller te vinden zonder hiervoor extra research te moeten doen.
Kies je keywords nauwkeurig uit
Target long-tail zoekwoorden
Een long-tail keyword is een woordgroep die over het algemeen uit drie tot vijf woorden bestaat. Omdat deze trefwoorden specifieker zijn dan algemene, korte termen, laten ze toe je op niche-demografische groepen te focussen. Long-tail zoekwoorden kunnen er ook voor zorgen dat jij je duidelijk kan onderscheiden van je concurrentie.
Een voorbeeld: je baat een kaaswinkel uit in hartje Antwerpen. Keywords kunnen ‘kaaswinkel’ en ‘Antwerpen’ zijn. Maar als iemand die zoekwoorden in Google intypt, krijgen ze allicht meerdere opties voor kaaswinkels in Antwerpen te zien. Wil je dat ze specifiek op jouw advertentie of website uitkomen, ga je beter voor een uitgebreidere manier van keywording, zoals bijvoorbeeld: “Kaaswinkel op Antwerpen Zuid” of “Kaasspeciaalzaak Antwerpen Harmonie”. De kans dat mensen specifiek op jouw website terecht komen, is in dit geval groter.
Let’s go!
Single Keyword Ad Groups
Wanneer je budget je iets of wat limiteert, is het goed van jezelf niet dood te staren op de details. Focus op je prioriteiten en stem daar je keywords op af: wat is de meest winstgevende doelgroep? Binnen welke markt bevind je je? En welk product of welke dienst lever je specifiek?
De keywords die je uit bovenstaande vragen haalt, kan je consolideren in een ‘Single Keyword Ad Group’. Binnen die ene zoekwoordgroep breng jij de belangrijkste keywords onder, waarop je je doelgroep op een ultra-gefocuste manier target voor een veel lager budget. Let op: Google suggereert wellicht meerdere keyword groepen. Laat je dus niet van de wijs brengen en zet in op de zoekwoorden waarvan jij zelf zeker weet dat ze zullen werken.
'Negative' keywords
Wanneer je Google Advertenties opzet, geeft Google je ook de kans input over negative keywords of zoekwoorden waar je in geen geval mee geassocieerd wil worden, te geven.
Een voorbeeld hier is de verkoop van sleutelhangers. Verkoop je geen sleutelhangers die glitteren, dan wil je ook niet te zien zijn bij zoekertjes voor glitterende sleutelhangers. In dit geval kan je ‘glitter’ dus uitsluiten door het als negative keyword aan te geven.
Meet alles
Advertenties opzetten is één ding, de resultaten ervan meten, evalueren en nieuwe technieken toepassen waar nodig, is een ander. Het opvolgen van je analytics zorgt ervoor dat jij je campagnes voortdurend kan monitoren en bijsturen waar nodig. Pas dan haal je alles uit je advertentie.
Meer weten over Google Adwords? SharkMedia helpt je verder!