Hoe werkt e-mail marketing precies, wat is het en welke tools zijn er? Dat en meer leggen we je uit in deze blog.
Hoe werkt e-mail marketing? Voor elk bedrijf en elke ondernemer is goede marketing essentieel. Je wilt tenslotte naam maken in jouw branche en zoveel mogelijk producten of diensten verkopen. Maar marketing is nog niet zo eenvoudig, vooral niet als je het goed wilt aanpakken. Goede marketing bestaat uit veel facetten.
Je zult je bezig moeten houden met social media en leadpagina’s moeten creëren om klanten te motiveren tot een aankoop. Het is daarom niet gek dat veel bedrijven een professioneel marketingbureau inschakelen.
Met de juiste kennis en tools kun jij zelf ook effectief aan de marketing van jouw bedrijf werken. Een veelgebruikte marketingtechniek is e-mail marketing. Het is effectief, eenvoudig op te zetten en voordelig. Dé perfecte marketingtechniek voor elk bedrijf en elke ondernemer. Maar wat houdt e-mail marketing in en hoe begin je hiermee?
Wat is e-mail marketing?
E-mail marketing is een vorm van direct marketing waarbij potentiële klanten, ook wel leads genoemd, per e-mail worden benaderd. Deze e-mail kan een nieuwsbrief zijn, maar ook een aanbieding, een nieuwsoverzicht of een klanttevredenheidsonderzoek.
E-mail marketing is net zo breed of smal als je het zelf wilt maken. Via e-mail kun je een groot deel van jouw doelgroep bereiken en daarom is deze marketingstrategie ontzettend effectief voor zowel zzp’ers als B2C-bedrijven, B2B bedrijven, non-profit organisaties en overheidsinstellingen.
Hoe werkt e-mail marketing?
Of je nu een wekelijkse nieuwsbrief wilt versturen, jouw vaste klanten op de hoogte wilt houden van ontwikkelingen binnen het bedrijf of mogelijke leads een interessante aanbieding wilt doen: via e-mail komt jouw bericht bij de juiste mensen terecht. Maar hoe zet je een effectieve e-mailcampagne op?
Een goed begin is het halve werk. Daarom is het belangrijk om jouw klanten, volgers en bezoekers de mogelijkheid te geven om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief, acties of bedrijfsupdates. Zo vergaar je een klantenlijst die je effectief kunt gebruiken voor marketingdoeleinden.
Vervolgens kun je naar eigen inzicht een marketingstrategie inzetten om deze klanten op de hoogte te houden en aan te sporen tot een aankoop of een actie. Creëer relevante e-mails die je op regelmatige basis naar jouw klantenlijst verstuurd. Het doel is om de klant te informeren, inspireren en te stimuleren. Je hoopt natuurlijk met jouw e-mails jouw omzet te verhogen en de loyaliteit van de klanten te vergroten.
Marketingtools
E-mail marketing is veelzijdig, toegankelijk en voordelig. Bovendien is deze vorm van marketing ook eenvoudig in eigen beheer uit te voeren. Voor een effectieve e-mail marketing campagne heb je enkel een plan en goede software nodig. Er zijn diverse platformen en marketingtools op de markt voor het plannen en uitvoeren van jouw marketingplannen. Wij lichten de meest interessante marketingtools voor e-mail marketing uit:
Mailchimp
Mailchimp is verreweg het meest bekende platform voor eenvoudige e-mail marketing. Het platform biedt zowel een gratis als een betaalde versie en biedt gebruikers de mogelijkheid om gepersonaliseerde e-mails en nieuwsbrieven te creëren en te versturen met eenvoudige templates en een drag and drop systeem.
Enormail
Enormail is een Nederlands bedrijf dat software aanbiedt voor het automatiseren van de e-mail marketing. Ondernemers en bedrijven kunnen met dit platform hun complete e-mail marketing vormgeven en analyseren.
ActiveCampaign
Met ActiveCampaign kun je de marketing van jouw bedrijf volledig automatiseren. Je kunt nieuwsbrieven, e-mails en formulieren creëren en versturen en je krijgt inzicht in de interacties en het klikgedrag van de ontvangers.
Convertkit
Convertkit is een softwareplatform dat behoort tot de snelst groeiende e-mail marketing bedrijven ter wereld. Met Convertkit kun je volledige e-mailcampagnes uitwerken, nieuwsbrieven versturen en inschrijfformulieren en landingspagina’s maken.
GetResponse
GetResponse biedt gebruikers de mogelijkheid om e-mails, nieuwsbrieven en inschrijfformulieren te maken. Het platform is geschikt voor zowel beginners als gevorderden en wordt als zeer toegankelijk gezien.
MailerLite
MailerLite staat bekend als een heel toegankelijk en eenvoudig platform voor het automatiseren van de e-mailcampagnes. Met de standaard templates creëer je aantrekkelijke nieuwsbrieven, e-mails, inschrijfformulieren en zelfs landingspagina’s en gehele websites. Alles om jouw marketing te optimaliseren.
Waarom e-mail marketing automatiseren?
Maar waarom zou je een marketingtool gebruiken en niet gewoon zelf e-mails versturen? Het eenvoudige antwoord is dat gerichte software je tijd en geld bespaart. Met een slimme marketingtool als Mailchimp, ActiveCampaign, GetResponse, Convertkit, MailerLite en Enormail kun je jouw e-mailcampagnes automatiseren en professionaliseren. Zo heb je er nauwelijks omkijken naar.
Marketing via e-mail is bovendien goed schaalbaar. Het maakt niet uit of je 100 of 10.000 e-mails verstuurd: de software doet zijn werk zonder dat het je extra moeite kost. Bovendien bieden de meeste programma’s de mogelijkheid om de statistieken van jouw campagnes in te zien. Zo zie je eenvoudig hoe effectief jouw campagne is.
Je krijgt inzicht in het bereik van jouw e-mails, het aantal klikken op de links, het aantal inschrijvingen voor een nieuwsbrief of actie en het aantal mensen dat zich heeft uitgeschreven. Zo kun jij jouw marketingcampagnes nog verder optimaliseren voor jouw publiek en jouw doeleinden.