Wat is growth marketing? Een combinatie van marketing, creativiteit en techniek.
Growth marketing of growth hacking is een relatief nieuw begrip. Growth marketing wordt vaak omschreven als het samenvoegen van verschillende disciplines en is vaak een combinatie van marketing, creativiteit en techniek. Het wordt ingezet om een snelle schaalbare groei te realiseren.
Wat doet een growth hacker?
Iemand die aan growth marketing doet wordt vaak een growth hacker genoemd. Wat doen deze mensen precies? Een growth hacker zoekt naar slimme trucs en hacks waarmee een bedrijf sneller kan groeien. De doelgroep wordt vaak volledig doorgrond en er wordt binnen verschillende klantfases geëxperimenteerd. Zo kom je er achter wat wel en net goed werkt voor je bedrijf. Zoals we net al een beetje aangaven wordt growth marketing vaak opgedeeld in 3 disciplines die worden samengevoegd: marketing, creativiteit en techniek. Onder marketing valt bijvoorbeeld: SEO, adverteren etc. Onder creativiteit: design, ontwerp content etc. Onder techniek: data en tools.
Wie heeft growth marketing of growth hacking bedacht?
Wie is het brein achter growth marketing. Wie heeft de naam in het leven geroepen? De term is bedacht door Sean Ellis, een bekende investeerder uit Sillicon Vally. Hij is meester in het snel laten groeien van verschillende ondernemingen.
Growth marketing in de praktijk
Met welke marketingactiviteiten houdt een growth hacker zich zowel bezig. Dit is zeker niet één activiteit. Het zijn meerdere activiteiten. Aan welke activiteiten moet je dan denken?
Contentmarketing
User experience
Adverteren
Experimenteren
E-mailmarketing
Analyseren
Hierboven zie je een aantal marketingactiviteiten waarmee een growth hacker zich bezighoudt. We zullen ze hieronder voor je toelichten:
Contentmarketing
Contentmarketing is zoals de naam al aangeeft: content maken en in de markt zetten. Dit kunnen bijvoorbeeld blogartikelen zijn, maar ook foto’s en video’s. Door middel van content marketing zet jij je producten op een visueel aantrekkelijke manier in de markt. Je hoopt hiermee de aandacht van potentiële klanten te krijgen. Om de content onder de ogen van deze potentiële klanten te krijgen maak je de content op basis van een goede SEO-strategie.
User experience
User experience is ook een hele belangrijke. Ervoor zorgen dat de klant zijn weg weet te vinden op jouw website of in jouw product is meer dan belangrijk. Een goede user experience zorgt voor vertrouwen en een vlotte communicatie.
Adverteren
Growth marketing staat vooral bekend als een manier van marketing doen waarbij je zo weinig mogelijk geld uitgeeft. Dit betekent zeker niet dat dit helemaal uitgesloten is. Adverteren is vaak ook een marketing activiteit die wordt uitgevoerd door growth hackers. Dit kan op Facebook, Google, Pinterest en op Instagram.
Experimenteren
Een groot onderdeel van growth marketing is experimenteren. Dit wordt vaak gedaan door middel van A/B testen. Ook kun je experimenteren met je producten. Welke functies zijn wellicht overbodig?
E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds een belangrijke marketingactiviteit binnen growth marketing. Bij e-mailmarketing benader je potentiële klanten via de e-mail. Dit kun je doen met aanbiedingen die je dan aankondigt via de e-mail.
Analyseren
Data is ontzettend belangrijk als je growth hacker bent. Als je goed statistieken en het gedrag van je gebruikers kunt analyseren bezit je een heel waardevolle vaardigheid.
Moet ik aan growth marketing gaan doen?
Nu is jouw vraag misschien: “Is growth marketing ook interessant voor mijn onderneming?” En ons antwoord daarop is zeker een dikke ja! Een combinatie van de bovenstaande marketing activiteiten zal je business echt een boost geven.