Google wil een zo goed mogelijke service aan zijn klanten bieden. Dat wil zeggen dat mensen met specifieke zoekopdrachten zo snel mogelijk bediend moeten worden en een website met de juiste content moeten aangereikt krijgen. Hoe sneller en efficiënter je website werkt, hoe hoger je rangschikt bij zoekopdrachten. En er zijn nog andere manieren om een Google-succes van je website te maken… We lichten toe!
Website snelheid
De snelheid van je website beïnvloedt je positie in Google zoekresultaten. Hoe sneller en efficiënter je website werkt, hoe hoger die gerankt staat bij specifieke zoekopdrachten en hoe makkelijker je website ook effectief converteert. We schreven eerder al een artikel over welke elementen jouw website zeker nodig heeft.
Een trage website, weinig business
Een website die traag laadt daarentegen, levert maar weinig effectief resultaat op. Bij een traag ladende website gaat de bounce rate omhoog. Concreet wil dat zeggen dat mensen die lang moeten wachten, sneller geneigd zijn om je website te verlaten. Er wordt weinig interactie gegenereerd en dus ook weinig geconverteerd.
Uit onderzoek is gebleken dat mensen héél snel afhaken. Zo zou de ideale laadtijd van de webpagina onder de drie seconden moeten liggen. Duurt het langer, dan ben je je bezoeker kwijt. Bij SharkMedia streven we zelfs een snelheid van onder de seconde na, kijk maar naar onze eigen homepagina:
Redenen voor een trage laadtijd
De snelheid waaraan je webpagina’s laden, is afhankelijk van verschillende factoren. Redenen kunnen een trage webhosting of server zijn, maar ook zware afbeeldingen, lange video’s, lazy loading (het sporadisch laden van je website), de serverlocatie, te veel plug-ins (WordPress) of een teveel aan onnodige code, zijn boosdoeners.
Om de laadtijd van je pagina’s te achterhalen, kan je de volgende tools raadplegen:
Het overgrote deel van deze tools geven ook meteen aan waar de oorzaak van een traag ladende pagina ligt. Je kan er dus learnings uit halen en die meteen toepassen. Zo zorg jij ervoor dat je website alsnog optimaal presteert én uiteindelijk ook hoger rankt.
Begrijp waarom bepaalde keywords gebruikt worden
We hoeven je niet meer te vertellen dat het gebruik van keywords erg belangrijk is voor je SEO-ranking. Aan de hand van de juiste woordkeuzen, gelinkt aan de zoekopdrachten van je doelpubliek, vul je je website best zo veel mogelijk met ‘relatable content’, of woorden en zinnen waar mensen op zoeken. Zo kun je aan zoekmachineoptimalisatie doen.
Maar eens zo belangrijk is het begrijpen van de achterliggende betekenis van keywords. Waarom zoeken mensen net op dié specifieke termen? Waarom stellen ze net dié vragen? We geven twee voorbeelden:
Keyword: ‘skivakanties’
Wie zoekt op het begrip ‘skivakanties’, zit in de eerste fase van zijn of haar research. Er zijn dus nog verschillende opties mogelijk. Een goede tip hier is om op je websitepagina’s overkoepelende informatie mee te geven, waar je verschillende mogelijkheden weergeeft. Wil je nadien meer informatie delen met je lezers, dan kan je werken met CTA’s die leiden naar dedicated landingspagina’s.
Keyword: ‘het beste moment om naar Noorwegen te reizen’
In dit geval weet de lezer al goed dat hij wil reizen naar Noorwegen en vraagt hij om bijkomende informatie. Hier is het wél goed om dedicated landingspagina’s voorzien met de juiste keywords. Zoekers verwachten immers geen reclamewebsites met Noorse resorts meer, maar willen een duidelijk antwoord op hun vraag.
Hoe meer inzicht je krijgt in de redenen achter de zoekopdrachten van internetsurfers, hoe duidelijker jij je content kan afstemmen en hoe beter je het kan opnemen tegen je concullega’s.
Verbeter je Click-Through Rate
De juiste content is één ding, je doelpubliek overtuigd krijgen om voor jouw website te kiezen, is een ander. Met de volgende tips zorg jij ervoor dat jij je Click Through Rate optimaliseert:
Kies creatieve title tags
Als ‘verkopen’ je enige doel is, kunnen teksten als snel erg ‘direct’ overkomen. Met de juiste adjectieven zorg je ervoor dat je meer body aan je content geeft. Dat zorgt voor een menselijker aspect en een groter vertrouwen. Schrijf je bijvoorbeeld een blog over gratis SEO tools, dan zijn de volgende koppen mogelijk:
‘Gratis SEO tools’
OF ‘Onze favoriete SEO tools voor 2022’.
De eerste titel streeft een duidelijk doel na en komt ‘direct’ over. De andere plaatst het onderwerp dan weer binnen een totaal andere context. Welke titel draagt jouw voorkeur?
Verkort je URL’s
Maak komaf met lange URL’s en ga voor URL’s met 2 tot 4 woorden. Let wel op: kies je woorden zorgvuldig uit.
Meta descriptions: kort maar krachtig
Meta-omschrijvingen geven een eerste idee weer van jouw business. Schrijf een korte, maar krachtige tekst die de juiste informatie omvat en die aangevuld is met de juiste zoekwoorden.
Verlaag je bounce rate
Je bounce rate is het percentage van bezoekers dat al na het zien van één van je landingspagina’s je website verlaat. Helaas betekent dit dat je bezoekers niet erg geïnteresseerd zijn in je content en bijgevolg ook niet overgaan tot aankopen. Je doet er dus best alles aan om je bounce rate zo laag mogelijk te houden. Ben je in staat om je bounce rate onder de 20% te houden, dan ben je goed bezig.
Let’s go!
Zowat elke website moet converteren. Maar om bezoekers naar je website te leiden, houd je Google best te vriend. Zorg dus voor een snel ladende website, de juiste content op de juiste plaats, moedig click-throughs aan en houd je bounce rate zo laag mogelijk. Zo maak jij een conversiesucces van je website.